چرا رای دادن مهم است؟

شهره صدری- یادداشت- تصور میکنید در کشورهایی که حتی از دموکراسی آنچه که آرزوی ماست برخوردارند، مردم به راحتی رای میدهند؟ بسیاری از یادداشت ها، سخنرانی ها و اعلامیه ها حتی در کشوری مانند فرانسه هم نشان میدهد که در هر انتخابات دولت، احزاب، شخصیت ها و سیاستمداران از مردم میخواهند که رای دهند. به نظر شما چرا رای دادن مهم است؟

رای دادن بیش از یک وظیفه مدنی است. این ابزار قدرتمندی است که آینده جامعه ما را شکل می دهد. رای دادن راهی است که ما انتخاب میکنیم چه کسی نماینده ما شود. فراتر از این جملات کلیشه ای، بدبختانه، دولت ها در مورد هر بخش از زندگی ما از ساخت جاده ها، بیمارستان‌ها و مدارس، صنعت، کشاورزی، صادرات و واردات، مالیات‌ها، قوانین و حمایت‌های محیط‌زیستی، شرایط محل کار و دستمزدهای اولیه، و قوانینی که جوامع ما را شکل می دهند، تصمیم می گیرند.

ما نمیتوانیم نقش دولت ها را در کیفیت زندگی خود نادیده بگیریم. با رای دادن، ما بخشی از تصمیم آنها هستیم. اگر رای ندهیم، به شخص دیگری برای انتخاب متکی هستیم. یعنی رای دهندگان دیگر به جای ما تصمیم می گیرند. رای دهندگانی که شاید در نقطه مقابل فکری ما قرار دارند.  

به این نکته توجه کنیم که ما در میانه خاورمیانه جنگ‌زده، در شرایطی که مسلما برای هیچ یک از ما آرمان گرایانه نیست زندگی میکنیم. جایی که قطعا پیش از ما کسانی برای حق رای ما تلاش کرده اند، از آن استفاده کنیم.

در اینجا چند دلیل برای رای دادن را با هم مرور میکنیم. دلایلی که میتواند پاسخی به پرسش چرا رای دهیم باشد.

نظر خود را بیان کنید: رأی دادن به شما فرصتی میدهد در تصمیماتی که بر زندگی شما تأثیر می گذارد، شرکت کنید. صدای خود  باشید. این فرصتی است که اولویت‌های خود را بیان کنید و از نامزدها و سیاست هایی که به آنها اعتقاد دارید حمایت کنید.

خط مشی عمومی را شکل دهید: رأی شما بر سیاست‌هایی که بر جامعه شما حاکم است، از مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی گرفته تا حفاظت از محیط زیست و ایمنی عمومی، تأثیر می گذارد. هر رای به تعیین جهت برای این مسائل مهم کمک می کند.

رهبران را پاسخگو نگه دارید: رای دادن راهی برای پاسخگویی مقامات منتخب است. اگر از عملکرد آن‌ها ناراضی هستید، رای شما می‌تواند به جایگزینی آن‌ها با شخصی کمک کند که منافع شما را بهتر نشان دهد. در واقع رای دادن حکومت را در مقام پاسخگویی قرار میدهد.

ترویج تغییر: انتخابات فرصتی برای ایجاد تغییر فراهم می کند. اگر می خواهید رویکردهای متفاوت یا ایده‌های جدید را در دولت ببینید، رای دادن به نامزدهای مناسب راهی مستقیم برای آغاز این تغییر است.

حفاظت از دموکراسی: رأی دادن برای سلامت یک دموکراسی اساسی است. مشارکت بالای رای دهندگان نشان دهنده جمعیت قوی و فعال است و مشروعیت روند دموکراتیک را تقویت می کند. خصوصا برای جامعه‌ای مانند ایران.

جامعه خود را نمایندگی کنید: رای دادن تضمین می کند که نیازها و نگرانی های جامعه شما دیده میشود. برای گروه‌های ضعیف‌تر در جامعه مهم است که رای دهند تا صدای آنها شنیده و نمایندگی شود.

بر مسائل محلی تأثیر بگذارید: انتخابات محلی اغلب تأثیر فوری و مستقیم تری بر زندگی روزمره شما دارد تا انتخابات ملی. رای دادن در این انتخابات به شکل گیری دولت محلی، مدارس و خدمات اجتماعی شما کمک می کند.

حمایت از وظیفه مدنی: رای دادن بخش مهمی از یک شهروند مسئولیت پذیر است. این راهی برای کمک به خیر جمعی و مشارکت در زندگی مدنی کشورتان است.

تاریخچه افتخار: افراد زیادی برای حق رای جنگیده و فداکاری کرده اند. با رای دادن به تلاش های آنها احترام می گذارید و مطمئن می شوید که مبارزه آنها بیهوده نبوده است.

آینده ای بهتر بسازید: در نهایت، رای دادن درباره ساختن آینده ای بهتر است. این راهی است برای اطمینان از اینکه دنیایی که برای نسل بعدی می گذاریم منصفانه، عادلانه و پر رونق است.

در خاتمه، رای دادن یک اقدام قدرتمند است که همه چیز را از مسائل جامعه محلی گرفته تا سیاست های ملی تحت تاثیر قرار می دهد. این فرصت شماست که صدای خود را به گوش دیگران برسانید، رهبران را مسئول بخواهید و در جهت دهی جامعه خود مشارکت کنید. بنابراین، زمانی که روز انتخابات فرا رسید، به یاد داشته باشید که رای شما مهم است. از آن برای کمک به شکل دادن به آینده ای که به آن اعتقاد دارید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *